Witamina B12 – mięso, dajcie mi mięso!

W codziennej naszej gonitwie coraz mniejszą uwagę przykładamy do prawidłowo zbilansowanej, bogatej w witaminy i mikroelementy diety. Tymczasem, nawet pozornie niewielkie zaniedbania mogą się po pewnym czasie dramatycznie zemścić na naszym stanie zdrowia. Przyjrzyjmy się witaminie B12.

Na temat witaminy B12 słyszymy rzadko. Gdzieś tam z tyłu głowy kołacze się świadomość, że ona istnieje, ale: za co odpowiada i gdzie są jej najbogatsze źródła? – ta wiedza dla większości osób jest tajemną. Niestety, na własną szkodę, bo jak każda z witamin, również ta jest niezwykle istotna dla prawidłowego funkcjonowania ustroju.

Witamina B12, znana również jako kobalamina, podobnie jak pozostałe witaminy z grupy B bierze udział w regulacji zdolności krwiotwórczych ustroju, wspomaga metabolizm oraz przyczynia się do utrzymania prawidłowej kondycji układu nerwowego.

Jest syntezowana głównie przez bakterie i występuje obecnie przede wszystkim w żywności pochodzenia zwierzęcego. Witamina jest odporna na ogrzewanie i rozpuszczalna w wodzie, co czyni ją związkiem dosyć mało stratnym podczas obróbki żywności. Witamina B12 jest również produkowana w naszych jelitach, niestety w zbyt małych ilościach, aby wyeliminować konieczność przyjmowania jej z zewnątrz. Z kolei wchłanianie B12 dostarczanej wraz z pokarmem może być znacznie upośledzone u osób nie produkujących tzw. czynnika wewnętrznego. Wytwarzany przez śluzówkę żołądka, łączy się z witaminą i tworzy z nią formę dostępną i użyteczną dla organizmu. Poziom czynnika wewnętrznego może maleć wraz z wiekiem i osoby po 70-roku życia bardzo często w ogóle go już nie produkują.

Badanie morfologii krwi powinno być pierwszym badaniem wykonanym u osób z podejrzeniem niedoboru witaminy B12. Palenie papierosów, nadużywanie kawy i alkoholu, stres i przyjmowanie tabletek antykoncepcyjnych sprzyjają gorszemu wchłanianiu witaminy.

witamina b12

Do najbogatszych źródeł witaminy B12 zaliczają się:

  • podroby, zwłaszcza wątroba: 20-30 µg/100g
  • ryby morskie i słodkowodne; w makreli: 20 µg/100g
  • owoce morza: 6-30 µg/100g
  • czerwone mięso, np. wołowina: 7 µg/100g
  • ser feta: 2,5 µg/100g

Najnowsze opracowania naukowe wskazują średnie zapotrzebowanie na witaminę B12 dla zdrowego, dorosłego człowieka w ilości 3-5 µg na dobę.

Warto wiedzieć, że zapasy witaminy B12 mogą być magazynowane w wątrobie nawet przez okres kilku lat (źródła naukowe podają przedział 3-6 lat), ale jednocześnie, ma ona tam postać mniej uniwersalną: nie jest użyteczna np. dla komórek mózgowych. Oznacza to, że nawet największe zapasy witaminy B12 nie są pełnowartościowe, i trzeba jej dostarczać organizmowi na bieżąco. Najbardziej typowym objawem niedoboru jest anemia, połączona z osłabieniem, apatią. Mogą występować stany depresyjne i lękowe, zmienne nastroje, zaburzenia chodu, drżenia mięśni, zaburzenia trawienia wraz z biegunką. Dość typowym schorzeniem następczym jest bolesne zapalenie języka. Sposobem leczenia niewielkiego niedoboru jest zmiana diety i ewentualna suplementacja preparatami doustnymi. W cięższych przypadkach lekarz może zalecić wykonanie zastrzyków z witaminą B12: przez pierwszy miesiąc raz w tygodniu, później w cyklu comiesięcznym, aż do osiągnięcia stanu wzmocnienia organizmu.

witamina b12 zastrzyki

Witamina B12 nie powstaje w zadowalających ilościach w przypadku nadmiernej, przesadnej sterylności i higieny. Potocznie jest zwana witaminą brudu, a obecne normy i wymagania sanitarne wymuszają na producentach żywności prowadzenie procesów sterylizacji. Niegdyś w rolnictwie nie stosowano całej tablicy Mendelejewa w celu ochrony roślin, a w glebie żyła ogromna ilość i różnorodność bakterii, grzybów i innych organizmów, zdolnych do wytwarzania witaminy B12 (jako produkt uboczny ich metabolizmu). Witamina była wtedy obecna zarówno na powierzchni roślin, jak i w ich wnętrzu. Obecnie gleby są wyjałowione, także głównym dla nas źródłem B12 pozostają pokarmy pochodzenia zwierzęcego. Produkty fermentowane, np. kiszone warzywa, czy przetwory sojowe, według najnowszych badań, nie zawierają witaminy B12 w postaci użytecznej dla organizmu ludzkiego. Dotyczy to również, tak popularnych ostatnio, glonów z rodzaju chlorella i spirulina.

Problem niedoborów witaminy B12 może dotyczyć nawet 20% dorosłych Europejczyków, nie tylko wegan i wegetarian, wręcz przeciwnie – chodzi o nieświadomych konsumentów, opierających swoją dietę na daniach typu fast-food. Sytuacja prawdopodobnie ma związek z nadwagą i otyłością, ponieważ w przypadku spożywania dużych ilości tłuszczu, wchłanianie witaminy B12 w jelitach zostaje upośledzone. Nie należy jednak wpadać w panikę tylko dążyć do wprowadzenia pełnowartościowego jadłospisu, spróbować włączyć do naszej diety żywność organiczną, jak najmniej przetworzoną. Przyniesie to przy okazji całe mnóstwo innych korzyści, dla zdrowia i samopoczucia.

Jeśli spodobał Ci się mój blog i chciałbyś poczytać zabawne teksty niemedyczne mojego autorstwa, serdecznie zapraszam na swoją drugą stronę internetową:

logo

Author: Buster

18 stories / Browse all stories
  • Mila Solshine

    A to bardzo ciekawa informacja, tj. że B12 zmagazynowana w wątrobie nie jest uniwersalna. Byłam przekonana zawsze, że zapas to zapas. Dzięki za artykuł.

  • Mila Solshine (11 miesięcy ago)
    A to bardzo ciekawa informacja, tj. że B12 zmagazynowana w…
  • Buster (2 lata ago)
    Dzięki, to bardzo miłe! Wiesz, zdarza mi się żałować, i…
  • Joanna Kwasigroch (2 lata ago)
    Masz takie dobre podejście, predyspozycje. Może jednak warto było zostać…
  • kometax (2 lata ago)
    Ja przed wzięciem ketonalu zjadam suchą bułkę rozmoczoną w wodzie…

Nowe zdjęcia »